Statistik

Medlemmer: 114
Ansøgere:
1
Artikler: 147 Links: 29
Besøgende: 16106101

Login

Kan du ikke logge ind?
Montering af kædesmøringsanlæg Udskriv E-mail
Skrevet af Per Teglgaard Christiansen   

Historie:
Valget stod mellem det velkendte system ”Scottoiler” og noget andet… Scottoiler er sikkert et fortrinligt system men jeg faldt for et tysk kædesmøringssystem som også fungerer uden pumpe men som kan reguleres elektronisk – også under kørsel – det vender jeg tilbage til.
Den tyske grundighed er også gældende i dette system som er lavet af indehaveren Heiko Höbelt selv. Der er 3 års garanti på systemet og det kostede i 2007 ekskl. forsendelse 180 euro.
Heiko Höbelt har fået tilbagemelding fra en offroadkører der tilbagelagde 53.936 km på én kæde i Sahara, Kalahari og Namib ørknerne.
Man har i udviklingsfasen haft en testmaskine/Kawa ZX-9R kørende over 75.000 km på originalkæden.
Det påstås generelt at kæde og tandhjul kan holde 3-4 gange længere end ved smøring med spraydåse.

Hvordan fungerer det:
Image

Det er et utrolig enkelt system. Ved hjælp af tyngdekraften tilføres konstant olie til kæden. Mængden af olie grovreguleres i en mængdereguleringsventil(på tegningen benævnt ”Enhed”) og finjusteres ved hjælp af en elektronisk styret ventil i elektronikboksen som styres via en regulator placeret det sted hvor man finder bedst.
En temperaturcensor i elektronikboksen sørger for at uanset temperaturen så får kæden til stadighed den indstillede mængde olie. Man slipper altså for at regulere oliemængden når der skal køres i alperne på en varm sommerdag. Det er stadig tilrådeligt at øge mængden af olie når der køres på våde veje, hvor kæden med tiden bliver vasket ren for olie. Det har jeg gjort et par gange under kørsel da regulatoren er placeret så det kan gøres uden problemer.

Monteringssæt:
Image

Monteringssættet består af:

1. 1 liter kædeolie. Man anbefaler selvfølgelig at man køber den specielle fuldsyntetiske olie gennem firmaet men jeg har hørt at almindelig kædesavsolie er anvendeligt. Har dog ikke prøvet!!
2. PVC-slanger. Henholdsvis blød til overløbsslange på beholderen og hård slange til fremløb.
3. Diverse fastgørelsesanordninger i plast som kan vælges afhængig af mulighederne for montering på bagsvinger m.v.
4. Regulatur - støbt i harpiks og dermed vandtæt og til dels stødsikret. Der er 12 indstillingsmuligheder: Lukket, 10 muligheder for flow og helt åben.
5. Elektronikboks - støbt i harpiks og dermed vandtæt og til dels stødsikret med ind- og udgang for olieslange, 12 V kabel med sikring samt kabeltilslutning til regulatoren. Der er grønt LED-lys som ved konstant lys viser konstant flow(helt åben) og i blink viser at systemet kører med det indstillede olieflow(10 muligheder). På et stykke kort PVC-slange er der monteret et lille filter som forhindrer urenheder i at komme ind i elektronikboksen
6. Mængdereguleringsventil som er et T-stykke i messing. I toppen af T-stykket er der monteret en skrue som udgør muligheden for grovindstilling af flow.
7. Sekundlim til montering af plastbeslag. Husk at rengøre og slibe med fint sandpapir før montage.
8. Oliebeholder. Der er 3 valgmuligheder (150 ccm, 250 ccm, 500ccm)Jeg valgte en 250 ccm tank der fyldt skulle give 12.000 km. Jeg har en boks til intercom liggende ved siden af så jeg kan ikke have en større beholder hvis der samtidig skal være plads til skivelås m.v. På beholderen er der monteret en kort slange med endnu et filter. I samme niveau på beholderen er overløbsslangen/ånderøret placeret. Ved at montere en slange kan man påfylde olie med en pipetteflaske(følger ikke med) uden at flytte beholderen. Det kræver at systemet er sat på ”Helt åben” (regulatorknappen drejet maksimalt med uret).
9. Monteringsvejledning på tysk. Den er rimelig overskuelig og med gode sort/hvide illustrationer.

Montering:
Image

1. Passagerhåndtag og den bagerste kåbedel afmonteres.
Image

2. Skjoldet over forreste tandhjul fjernes. Fjern alle bolte i dækslet til koblingsstemplet undtaget den bolt du kan se på billedet. Hvis du ikke rengør kæde, tandhjul og indvendigt i skjold m.v. så vil den tynde kædesmøringsolie løsne alt skidtet. Det betyder at du i starten vil få et royalt svineri og du vil ikke får et reelt billede af hvor lidt det egentlig sviner på fælg m.v. Du skal endvidere rengøre bagsvingeren grundigt.
Image

3. Inden baghjulet afmonteres skal systemet prøvemonteres. Her er holderen til dysen prøvemonteret på bagsvingeren. Først finder du placeringen hvor dysen let berører kanten på tandhjulet – dermed vil olien blive slynget ud i kæden. Jeg rengjorde derefter med fortynder, sleb med fint sandpapir og lagde sekundlim på begge flader før jeg monterede fiberklodsen.
Image

4. Baghjulet kan afmonteres og du kan se hvor PVC-slangen føres. Det er vigtigt at slangen under alle forhold bliver siddende og ikke rammer dækket – der vil nok ikke gå lang tid før der er skamfilet et hul og så kan man tænke sig til hvad der vil ske når olien rammer andre steder end kæden…. Jeg valgte at tilpasse en strop(skal være oliebestandig) med huller så den kan spændes fast under gummikappen der beskytter kæde og bagsvinger. For at være 100% sikker på at den bliver siddende limede jeg den øverste ende af stroppen fast til den indvendige side af bagsvingeren – det kræver stadig rengøring og slibning før du kan være sikker på at sekundlimen holder.
Image

5. Jeg vil stærkt fraråde at du borer huller i bagsvingeren – Jeg borede et 6 mm hul i en påsvejst alu-klods som formentlig sidder der for at undgå at kæden ved sprængning rammer baghjulet – det er rent gætværk- men jeg mener ikke at bagsvingeren svækkes ved at bore hullet. Jeg pakkede kæden ind i en plastpose så den ikke blev fyldt af spåner.
Image

6. Ved at føre slangen gennem alu-klodsen kan du sikre at slangen uden videre fastgørelse går fri af kæden. Der skal være tilstrækkeligt slip på slangen så der ikke sker noget når bagsvingeren ”arbejder”. 
Image

7. Oliebeholderen er placeret. Den bløde slange(udluftning) er fastholdt under et gummibånd. Du skal på denne eller anden måde sikre dig at udluftningsslangen ligger over væskeniveau i beholderen. Den anden slange hvor der er monteret filter er ført langs rammen til et passende sted hvor du indsætter mængdereguleringsventilen. Slangen fortsætter til filteret før elektronikboksen. Når slangerne er monteret kan du hælde olie i beholderen. Fyld max 80 % op – dermed er væskeniveauet i beholderen under udluftningshullet.
Image

8. Jeg fastgjorde elektronikboksen på rammen med en enkelt bolt. Jeg valgte en placering på højde med relæerne bag batteriet. Der var ikke mange muligheder – ærligt så skulle den lirkes på plads.

Afprøvning og indstilling:

9. Hvis du ikke kan starte motoren indendørs kan du snyde elektronikken ved at sætte et gammelt ladeapparat på batteriet. Det må ikke være et af de nye som impulslader(stopper ladningen med mellemrum). Når du konstant lader batteriet vil der vedvarende være en spændingsforskel der er nødvendig for at systemet slår til og kan reguleres som under kørsel.

10. Systemet skal udluftes. A) Start motoren eller sæt ladeapparat til batteriet. B)Drej regulatorknappen helt til højre(helt åben – konstant flow) – den grønne LED lyser konstant. C)Tryk på beholderen eller blæs forsigtigt i udluftningsslangen indtil der ikke kommer mere luft ud nede ved dysen. D) Stop motoren/tag minuspolen på ladeapparatet fra batteriet

11. Du kan nu begynde at indstille systemet. Regulatoren skal stadig stå på ”helt åben”. Grovindstilling af oliemængden foregår ved at skrue på mængdereguleringsventilen. Til det skal du bruge en alm. stjerneskruetrækker men for at kunne fastlåse bolten i den ønskede stilling skal du også bruge en 5 mm. fastnøgle.

12. Der er 2 måder at grovindstille på. Jeg valgte en måde hvor man sætter regulatorknappen i stilling 3 – 3 klik fra venstre/fuldt lukket. Start motoren/sæt ladeapparatet på igen – den grønne LED blinker. Drej stjerneskruen i mængdereguleringsventilen mod uret til der er ca. 100 sekunder mellem 2 dråber olie.
Image

13. Jeg valgte at placere regulatoren i venstre side så jeg kan finregulere oliemængden under kørsel. Monteringen kræver at du afmonterer venstre kåbeside. Vær opmærksom på hvor du fastgør ledningen (se 13).
Image

14. Ledningen fra regulatoren er lang nok til at du kan placere samlingen til ledningen fra elektronikboksen ved batteriet. Dermed kan du i fremtiden afmontere venstre kåbeside efter du har trukket samlemuffen fra hinanden.
Image

15. Finindstillingen af anlægget skal ske over flere ture. Udgangspunktet er at kæden skal have en antrasitgrå farve og at O-ringe og ruller ikke er tørre. Efter en længere tur i regnvejr anbefales det at man de sidste 15 minutter på turen sætter regulatoren på fuldt åben.

Bemærkninger(Dec. 2008):

Jeg har kørt ca. 8.000 km med systemet og er meget tilfreds. Kæde og tandhjul er som du ser ren og kæden virker velsmurt. Jeg har den i stilling 3 under normal kørsel og det sviner forholdsmæssigt mindre end ved smøring med spraydåse.

Firmaoplysninger:
CLS – Chain Lube Systems
Heiko Höbelt e.k.
Unteren Massweg 3
96484 Meeder

www.cls200.de

Venlig hilsen
Per Teglgaard

 
Næste >

Aktiviteter

2. February 2019 - Saturday
Julefrokost 2019
2. August 2019 - Friday
Fødselsdagstræf 2019

Hvem er online

Vi har 5 gæster og 1 medlem online
  • Melro

Køb Salg Bytte

Sæde
MC, Reservedele, Beklædning og Sikkerhedsudstyr (17.08.2018)
Flot Fugl sælges
MC, Reservedele, Beklædning og Sikkerhedsudstyr (03.08.2018)
Kædeskærm
MC, Reservedele, Beklædning og Sikkerhedsudstyr (30.07.2018)
Sæde skal
MC, Reservedele, Beklædning og Sikkerhedsudstyr (24.06.2018)
Originale udstødninger
MC, Reservedele, Beklædning og Sikkerhedsudstyr (01.05.2018)


 
= Ad with Photo

Blackbirds gennem tiden

bb2005blaa.jpg